Από τις επίκαιρες έρευνες του Ι.Ε.Θ.Π.

                                                                                                           http://www.karipeio.wordpress.com

Η απελευθέρωση της Μακεδονίας από τον Οθωμανικό Ζυγό

Η διαιώνιση της ιστορικής μνήμης του 1912-1913

 

Αθαν. Αν. Αγγελοπούλου, Καθηγητού Παν/μίου, Προέδρου Ι.Ε.Θ.Π.

 

        Λαμπρές εκδηλώσεις, αξιέπαινου περιεχομένου, έλαβαν χώρα, το 2012-2013, σ’ όλη την Μακεδονία προς έξαρση των ηρωϊκών εκείνων γεγονότων. Αυτά έφεραν  «το ποθούμενο» Κοσμά του Αιτωλού. Ήταν η απελευθέρωση της Μακεδονίας˙ πέραν αυτής, της Ηπείρου, των Νήσων του Αιγαίου Πελάγους και της Θράκης μετέπειτα (των αποκαλούμενων «Νέα Ελλάδα» ή «Νέες  Χώρες») από τον τυραννικό οθωμανικό ζυγό. Εκπέμφθηκε το προσήκον μήνυμα «τοīς απανταχοῦ».

Ο χρόνος όμως, πανδαμάτωρ καθώς είναι, θα απωθήσει την αίγλη των εκδηλώσεων αυτών, σιγά – σιγά, στο δικό του χρονοντούλαπο της ιστορίας. Θα περάσουν αυτές στην λησμονιά˙ στη λήθη, λόγω της καθημερινότητας και των νέων προβλημάτων. Κάποιοι, μόνοι, ερευνητές και φιλίστορες, θα ανατρέχουν στα γεγονότα αυτά, από καιρού εις καιρό, ως «αιθεροβάμονες», «περιθωριακοί» και «συντηρητικοί», στο πνεύμα.

Η εξέλιξη αυτή, αναπόφευκτα, συνιστά την πιο μεγάλη και την πιο ανέξοδη επιτυχία στις ανθελληνικές θεωρίες και πρακτικές του σήμερα και του αύριο. Εννοούμε το νεοοθωμανικό θεώρημα και πράγμα, που αφορά στην Ελλάδα και στην βαλκανική ενδοχώρα της, στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Το θεώρημα και πράγμα αυτό αποβλέπει στην επεξεργασία ενός άλλου «νεοοθωμανικού» πολιτισμού για ένα άλλο μέλλον στους Λαούς της Χερσονήσου του Αίμου, στα «Βαλκάνια» της οθωμανοκρατίας, που απετάχθη το 1912-1913. Πολιτικοί Μέντορες του θεωρήματος το δίδυμο Ερντογάν – Νταβούτογλου. Ήδη από την θεωρία πέρασαν και στην πράξη σε πολιτικό επίπεδο, ως έχοντες εξουσία και διαθέτοντες ικανό χρυσείο.

Έτσι, ανακαινίσεις και προβολές τζαμιών και άλλων κτιρίων της περιόδου εκείνης, με τα ανάλογα μηνύματα, νεοοθωμανικού πολιτισμού, είναι συνεπείς προς την θεωρία πράξεις, σ΄όλη την Χερσόνησο του Αίμου, στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, ευρύτερα. Επακριβής επιβεβαίωση του αξιώματος «πράξις εστί θεωρίας επίβασις».

Σ’ αυτά τα πλαίσια εντάσσεται διακηρυγμένη η επιθυμία παράδοσης στον ενεργό νεοοθωμανικό πολιτισμό του Φετιγιέ Τζαμί στην καρδιά της Αθήνας. Πρόσχημα η ικανοποίηση των θρησκευτικών αναγκών των παρεπιδημούντων, παρανόμων το πλείστον, μουσουλμάνων το θρήσκευμα πολιτών, που έρχονται στην Ελλάδα, εξωθούμενοι από την Τουρκία με επιτρεπτά παράνομα κυκλώματα διακίνησης.

Το Φετιγιέ Τζαμί για τους νεοοθωμανιστές είναι το σύμβολο οθωμανικής κατακτήσεως των Αθηνών, της σημερινής Πρωτεύουσας της Ελλάδος, το 1430. Επιθυμείται, λοιπόν, νεκρανάσταση του συμβόλου αυτού, με το χρυσομένο χάπι ενός μοντέρνου, μετριοπαθούς και ευλήπτου πολιτισμού νεοοθωμανικού, που να διαχέεται, μέσω συμβόλων, από το Σαράγιεβο προς Βορρά μέχρι την Αθήνα προς Νότο.

Επιστημονικοί υποστηρικτές και ερμηνευτές της θεωρίας αυτής είναι, οπωσδήποτε, αναγκαίοι. Βρέθηκαν και επιστρατεύθηκαν κάποιοι Καθηγητές Ιστορίας και ιδρύθηκαν ειδικά ερευνητικά ιδρύματα. Προηγείται ο γνωστός μας ΥΠΕΞ της Τουρκίας Καθηγητής Αχμέτ Νταβούτογλου, με το βιβλίο του, «Το Στρατηγικό Βάθος». Επικεφαλής, ο γνωστός μας Μάρκ Μαζάουερ, Καθηγητής Ιστορίας στο Παν/μιο Κολούμπια Ν. Υόρκης. Το βιβλίο του, «Θεσσαλονίκη, πόλη των φαντασμάτων», είναι η, δια της  επανερμηνείας των ιστορικών πηγών και της βιβλιογραφίας, επιβεβαίωση του νέου θεωρήματος σχεδιασμού και εφαρμογής ενός άλλου νεοοθωμανικού μοντέλου ζωής, ως του μέλλοντος στην περιοχή μας. Στα πλαίσια,  βέβαια, της πολιτικής περιφερειακής ηγεμονίας της νεοοθωμανικής Τουρκίας Ερντογάν – Νταβούτογλου.

Η έκδοση της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, του 2013, «Η Θεσσαλονίκη και τα φαντάσματα», και υποτίτλους «Νεο – Οθωμανοί στα Βαλκάνια» και «Ένα άλλο παρελθόν  για ένα άλλο μέλλον» (συγγρ. Νικ. Μέρτζος, Πρόεδρος Ε.Μ.Σ.), δεν αφήνει την παραμικρή αμφιβολία για τα σχέδια και τα πραττόμενα των δημιουργών και εκφραστών της θεωρίας του Νεοοθωμανισμού.

Κάθε ελληνίδα και κάθε έλληνας, προβληματιζόμενοι, έστω και στοιχειωδώς, όχι μόνο για τα οικονομικά αλλά και για τα μείζονα εθνικά της Πατρίδος, θα’ πρεπε να διαβάσουν το πλήρως ντοκουμενταρισμένο πόνημα αυτό των 23 μόλις σελίδων. Εδώ ισχύει το ρητό˙ «ούκ εν τω πολλώ το ευ».

Ποιο είναι το στοιχειώδες χρέος όλων μας, κατόπιν των ανωτέρω, προς διαιώνιση π.χ. της ιστορικής μνήμης του 1912- 1913, ως αντιστάσεως στα νεοοθωμανικά σχέδια για μας; Το χρέος μας το υποδεικνύει το γνωστό Δίδυμο με τις κορυφαίες πράξεις του. Μια τέτοια είναι η ίδρυση στην Κπολη του πρώτου πανοραμικού μουσείου της Τουρκίας, το οποίο αφηγείται «την ιστορία της κατάκτησης της Πόλης από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, το 1453», ιδωμένη, φυσικά, μέσα από την τουρκική ματιά. Φέρει την επιγραφή απ’ έξω «PANORAMA 1453».

Εγκαινιάσθηκε τον Φεβρ.2009, παρουσία του Τούρκου Πρωθυπουργού Ταγίπ Ερντογάν. Ο οποίος εξήρε το Μουσείο ως «πραγματική απεικόνιση της κατάκτησης της Κπολεως, όπως αυτή ειπώθηκε μέσα από την ιστορία και τη λογοτεχνία. Τα παιδιά μας θα κοιτούν το μέλλον με σεβασμό στην ιστορία τους και θα νιώθουν περήφανα γι’ αυτήν».

Το Μουσείο – Πανόραμα για την άλωση της Κπόλεως εκτείνεται σε ένα θολωτό οικοδόμημα διαμέτρου 38 μέτρων και ύψους 20 μέτρων μέσα από απεικονίσεις που καλύπτουν 3.000 τ.μ. Περίπου 10.000 οθωμανοί και βυζαντινοί (έλληνες και οι συμμαχοί τους, δηλ.) στρατιώτες απεικονίζονται με κάθε λεπτομέρεια και ο επισκέπτης έχει μια πανοραμική θέα τους από απόσταση 14 μέτρων.

Ο υποφαινόμενος το επισκέφτηκε, τον Απρ. 2009. Έξω από το Μουσείο τεράστιες ουρές, κυρίως μαθητιούσσας νεολαίας με δασκάλους και γονείς από Κπολη και εκτός, περίμεναν να εισέλθουν σ’ αυτό. Το Μουσείο, τα εγκαίνιά του, παρουσία του Ερντογάν, και η οργανωμένη επισκεψιμότητά του είναι η πιο αντιπροσωπευτική ζωντανή έκφραση της, βάσει τής θεωρίας και της πράξεως του Νεοοθωμανισμού, ιστορικής σύνδεσης Οθωμανών του Πορθητή και Νεοοθωμανών του Ερντογάν.

Ο Πρωθυπουργός, κατά τα εγκαίνια του Μουσείου, υπογράμμισε, εσφαλμένα, βέβαια, ότι το Μουσείο αυτό είναι το πρώτο στο είδος του στον Κόσμο, καθώς είναι το μόνο που στεγάζεται σε κλειστό χώρο. Κοντά στις Βρυξέλλες, στο χωριό Βατερλώ, λειτουργεί από πολλών χρόνων παρόμοιο ακριβώς Μουσείο – Πανόραμα, που παριστάνει, τι άλλο; Την περιβόητη «Μάχη του Βατερλώ», από την οποία προέκυψε η κρατική δομή της σημερινής Ευρώπης.

Και το καταληκτικό της παρούσας έρευνας ερώτημα είναι. Η Ελλάδα δεν θα αποφασίσει, προς διαιώνιση της ιστορικής μνήμης στο παρόν και στο μέλλον, την ίδρυση ενός τέτοιου Μουσείου – Πανοράματος, τύπου Βρυξελλών ή Κπόλεως, στην Θεσσαλονίκη για την «Απελευθέρωση της Μακεδονίας από τον οθωμανικό ζυγό 1912-1913», με τίτλο «ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 1912»;

Θα το επισκέπτονται επί καθημερινής βάσεως εντόπιοι, εκδρομείς, τουρίστες, η νεολαία, τα σχολεία, σύνεδροι διαφόρων συνεδρίων στην Πόλη και άλλα προβληματιζόμενοι πολίτες. Με ένα συμβολικό εισιτήριο εισόδου και τα εκθέματα προς πώληση θα αποσβεσθεί, σιγά, σιγά,  το συνολικό κόστος και θα εξασφαλισθούν και θέσεις εργασίας.

Δεν θα βρεθεί κάποιος, των ημερών μας, μεγάλος ευεργέτης της Πατρίδος, εις συνέχιση του θεσμού του πατριωτικού ευεργετισμού, να αναλάβει την πρωτοβουλία ιδρύσεως του Μουσείου αυτού Πανοράματος στην Θεσσαλονίκη; Η Πολιτεία οφείλει να συνεργαστεί και να είναι αρωγός. Άλλο οικονομική κρίση, που θα παρέλθει, και άλλο εθνική κρίση, πάντοτε παρούσα, λόγω των προβλημάτων με τους Γείτονές μας από Βορρά και κύρια από Ανατολή.

Μήπως τέτοια Πανοράματα – Μουσεία δεν θα μπορούσαν να γίνουν στα Γιάννενα, ως προς την Ήπειρο, στην Ξάνθη ή Κομοτηνή ή Αλεξανδρούπολη, ως προς την Θράκη, ή στην Μυτιλήνη, ως προς τα Νησιά του Αιγαίου Πελάγους; Ας γίνει όμως η αρχή από την Θεσσαλονίκη. «Η Βασιλεύουσα Κπολη εάλω…..σε Μουσείο» αλλά και «Η Συμβασιλεύουσα Θεσσαλονίκη απετάξατο ……σε Μουσείο». Η καλλίτερη απάντηση διηνεκής προς πάσης φύσεως νεοοθωμανικές θεωρίες και πράξεις και ιστορικές παρερμηνείες, ως προς την Πατρίδα μας.

Ακολουθεί φωτογραφικό υλικό

 1 2 3 4 5 6 7 9